Stiri »

3 martie 2019 – 8:44 | Comentariile sunt închise pentru Hai cu noi nr. 61 februarie 201947 views

Share000

Citeste mai multe »
evenimente
Social - Filantropice
Sănătate pentru toți
Zâmbiţi cu noi
Editorial
Home » Articole, Cateheză, Cultural - educative

Iconostasul. Catapeteasma. Tâmpla

Submitted by on 7 noiembrie 2018 – 11:20No Comment | 152 views

Iconostasul este peretele compus din icoane care separă Sfântul Altar, unde se săvârşeşte Taina Euharistiei, de partea centrală, unde se află comunitatea credincioşilor. Cum în Biserica Ortodoxă fiecare element are semnificaţii spirituale, nici iconostasul nu este doar un simplu perete sau un element decorativ, ci unul de unire între veşnicie şi vremelnicie. Pe acesta se regăsesc icoane ce amintesc de istoria mântuirii omului.
Rândul al patrulea este alcătuit din icoanele a doisprezece prooroci din Vechiului Testament, cu icoana Maicii Domnului (Oranta) în mijloc.
– Sfântul Prooroc Avacum;
– Sfântul Prooroc Naum;
– Sfântul Prooroc Iezechiel;
– Sfântul Prooroc Isaia;
– Sfântul Prooroc Moise;
– Sfântul Prooroc David.
Deasupra iconostasului se află Sfânta Cruce a Domnului, având de-a dreapta şi de-a stânga pe Maica Domnului şi pe Sfântul loan Evanghelistul.
– Sfântul Prooroc Solomon;
– Sfântul Prooroc Aaron;
– Sfântul Prooroc Ieremia;
– Sfântul Prooroc Daniel;
– Sfântul Prooroc Iona;
– Sfântul Prooroc Zaharia.


Rândul al treilea este alcătuit din icoanele celor doisprezece Apostoli, având în mijloc icoana Deisis sau Sfânta Treime, simbolizând roadele Întrupării şi ale Cinzecimii:
– Sfânta Treime;
-Sfântul Apostol Toma, Sfântul Apostol Simeon, Sfântul Apostol Andrei;
– Sfântul Apostol Marcu, Sfântul Apostol Ioan , Sfântul Apostol Petru;
– Sfântul Apostol Pavel, Sfântul Apostol Matei, Sfântul Apostol Luca;
– Sfântul Apostol Iacob, Sfântul Apostol Bartolomeu, Sfântul Apostol Filip.
Rândul al doilea este alcătuit din icoanele praznicelor împărăteşti, având în centru icoana Cinei de Taină sau Sfânta Mahramă a Domnului şi reprezintă perioada Noului Testament, aceea a harului:


– Naşterea Maicii Domnului; Intrarea Maicii Domnului în Biserică; Buna Vestire; Naşterea Domnului; Întâmpinarea Domnului; Botezul Domnului; Schimbarea la faţă; Intrarea în Ierusalim; Învierea Domnului; Înălţarea Domnului; Pogorârea Sfântului Duh; Adormirea Maicii Domnului; Icoana unui Sfânt mai venerat (ex. Sf. Ioan Botezătorul sau Sf. Nicolae).
Rândul întâi simbolizează Biserica luptătoare, comunitatea creştinilor de pe pământ, şi este alcătuit din:
– Icoana unui Sfânt mai venerat (ex. Sf. Ioan Botezătorul sau Sf. Nicolae);
– Icoana Împărătească Maica Domnului cu Pruncul în braţe.
Catapeteasma este prevăzută cu trei uşi: una la mijloc şi alte două laterale. Uşile din partea de nord şi de sud se numesc diaconeşti, deoarece prin ele intră şi ies diaconii in anumite momente ale slujbelor.
Pe acestea se pictează chipurile Sfinţilor Arhangheli Mihail şi Gavriil, ca păzitori ai Uşilor Raiului.
– Icoana Împărătească Mântuitorul Hristos;
– Icoana Hramului Bisericii (o sărbătoare sau un Sfânt).
Pe uşile centrale, numite Împărăteşti (căci prin ele intră „Împăratul Hristos”) se zugrăvesc icoana Bunei Vestiri şi chipurile celor patru Sfinţi Evanghelişti, ca unii care au aşternut în scris Vestea cea Bună adusă de Înger Mariei. În spatele uşilor împărăteşti se află perdeaua sau dvera (din slavonă dveri-uşă).

Foaie editată şi distribuită gratuit de Biroul de catehizare al Arhiepiscopiei Iaşilor.
Anul IV, Nr. 9 (33), Septembrie 2018
Cateheză MMB [email protected]

ShareShare on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0

Tags: , , ,